nour
الجداد
bjhفى انتظار اهلا بيك معنا فى سايت العجائب نتمنى انك تشرفنا بتسجيلك

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

nour
الجداد
bjhفى انتظار اهلا بيك معنا فى سايت العجائب نتمنى انك تشرفنا بتسجيلك
nour
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

انت فخور انك مصري ..تعالي اتفرج علي بلدك بتعمل ايه

5 مشترك

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

ملكه الحب

ملكه الحب
عاشق جديد
عاشق جديد

قرأت مقالا للأستاذ بلال فضل في جريدة المصري اليوم يحكي عن واقعه مؤلمه وواقع مظلم يعيش كل مصري " مالوش ضهر "

حاجه ممكن تحصلك او تحصلي

بعد ما قرأيتها والله ما عارفه اوصفلكوا حسيت بايه
بالألم بالمهانة بالذل بالخجل

لما احنا بنعمل ف بعض كده
يبقي منلومش ع امريكا بتعمله ف العراقيين والافغان
منلومش ع اللي اسرائيل بتعمله ف الفلسطنيين
مش عاوزه اطول عليكم
مع المقـــــــــال

**
*

قرر المواطن فؤاد عمار أن يهدى إلىّ وإليك وإلى وزارة الداخلية هذه الواقعة المؤلمة التى تؤكد أن هناك عيونا أمنية ساهرة تقف بالمرصاد لأى مواطن شريف قرر أن يتخلى عن أى انتماء سياسى أو أى نشاط عام، مكتفيا بأن يسعى ليكسب رزقه بالحلال لعله يغنى أولاده مذلة السؤال.

«هشام محمود عمار، مدرس تربية موسيقية بمدرسة المطرية الإعدادية، أنت طبعا تعلم أن رواتب مدرسى وزارة التعليم من أعلى الرواتب فى مصر، وأنها تغنى المدرسين عن إعطاء أى دروس خصوصية أو البحث عن عمل إضافى، لكن هشام والعياذ بالله من المبذرين، مرتبه الذى يزيد قليلا على الثلاثمائة جنيه شهريا لم يكن للأسف يكفيه أكثر من أسبوع، بعد أن يدفع ٢٠٠ جنيه إيجارا جديدا للشقة ذات الحجرتين التى يسكنها هو وزوجته وأولاده، ولأنه لم يجد بعد طريقة لكى يكتفى بتكملة الشهر هو وأسرته بالمائة جنيه الباقية، قرر أن يعمل فى محل موبايلات من الرابعة عصرا حتى الحادية عشرة مساء يوميا سبعة أيام فى الأسبوع.

قبل أسابيع كان هشام يقف فى المحل، دخل عليه شاب بهى الطلعة وطلب منه خط موبايل وسأله عن ثمنه ثم طلب من هشام أن يحضر له الخط، وفور أن أحضره له فوجئ بالشاب يصرخ فيه إطلع لى بره وهات الخطوط اللى عندك ولمّ الموبايلات اللى فى المحل، ارتكب هشام خطأ قاتلا عندما سأل الشاب: إنت مين الأول، فصرخ فيه: أنا ضابط يا روح أمك، ارتكب هشام خطأ أفظع وطلب من الشاب أن يريه كارنيه الداخلية، لم يعجب سؤاله الباشا فأخرج له الطبنجة وقال له بصوت رقيق: تنفع دى يا (...) والنقط مكانها كلمة يعاقب القانون على كتابتها، واصل هشام أخطاءه وقال للباشا إن الكلام ده مايصحش خاصة أنه مربى أجيال ومدرس موسيقى كمان، وبمجرد أن وصلت المعلومة للباشا أخرج لهشام من أنفه صوتا موسيقيا، ثم أردف بنفس الرقة: مدرس (...) أمك يا مدرس،

ملحوظة جانبية: والدة هشام متوفاة، مع علو صوت الضابط دخل المحل مجموعة من الأمناء أمرهم الباشا بتكتيف هشام وهاتك يا ضرب بالشلاليت والبوكسات فى الوجه والبطن أمام جمع غفير من عمال المحلات المجاورة الذين وصلتهم فورا الرسالة التى أحب الباشا توصيلها لهم: عندما يقول لك الباشا حتى لو كان يرتدى ملابس مدنية إطلع لى بره يبقى تسمع الكلام من غير ما تفكر أن تمارس حقك القانونى وتسأله عن هويته وإثبات شخصيته.

انتهت وصلة الضرب فقام الباشا بعدها برمى هشام فى البوكس وذهب به إلى قسم السلام حيث قام بتحرير محضر ضد هشام لأنه باع له خط موبايل دون أن يحرر عقدا، مع أنه لم يكن أعطى هشام فرصة حتى لتحرير نفسه من أرجل وأيدى معاونيه، كان وجه هشام قد تورم بدرجة مخيفة ولم يعد قادرا على تحريك فمه، خاف زملاء الباشا من أن تتدهور حالة هشام فقطعوا المحضر وصرفوا هشام من القسم فورا، فى المستشفى اكتشف الأطباء أن فك هشام السفلى الأيسر مكسور وبعض ضروسه بها كسور، وتلزمه عملية جراحية فورية،

تم تحويله إلى مستشفى التأمين الصحى بمدينة نصر الذى حجزه فورا فى الدور السابع عنبر ٧٠٨ قسم جراحة التجميل، وعرضه على استشارى الجراحة الذى أجرى له فى صباح اليوم التالى عملية استغرقت أكثر من ثلاث ساعات نتج عنها جرح فى الخد الأيسر طوله ١٢ سم، وسيحتاج إلى ٦ أسابيع حتى يتم نزع السلك عن فكه، وقد يكون بعدها قادرا على الكلام وتحريك فكه بشكل طبيعى وقد لا يكون».

لا وفى موقف تاني كمان

كنت راكبة مرة ف ميكروباص وحصل مشكلة بين واحد ركب معانا وواحد كان عايز يركب

راح الى راكب معانا هزاة وقلة مش راكب بس لان الراجل كان عايز يركب جمبة وكان مستعجل ومكنش ف مكان غير جمبة

وقلة انت مش عارف انا مين انا ظابط وراح هزاة وضربة وجاب دم وكانت مجزرة

طب دة اسمة كلام

هو علشان ظابط يبقى خلاص كل حاجة محللة لية

حسبى الله ونعم الوكيل

اقولكوا علي حاجه حلوة احسن من ده كله

معاك فلوس ؟؟؟؟ لالا طب اقف فى الطابور drunken

عندك واسطة ؟؟؟ لالا طب خليك واقف لحد ما يجيى دورك
drunken

(فلوس واسطة = انا مصرى )
king

وفى النهاية
cheers

مشربتش من نيلها
farao

نو كووومينت
lol!

2انت فخور انك مصري ..تعالي اتفرج علي بلدك بتعمل ايه Empty اسلام الخميس 27 أغسطس 2009, 11:15 am

المــــــــــجروح

المــــــــــجروح
عاشق مهم جداااااااااااااااااا
عاشق مهم جداااااااااااااااااا

اولا نورتى المنتدى وتسلم ايديك على الموضوع انت اول مكتبتى تخلتى على مصر وتسلم ايديك مرة ثانية

nour

nour
3ASHEK >>>>SUPER STAR
3ASHEK >>>>SUPER STAR

منورة والله جوليتا وبجد موضوع صح وده اللى بيحصل دلوقتى فعلا كل الكلام ده بيحصل واكتر من كده كمان
تسلم اديكى كتير على موضوع الجامد ده

AL3ASHEK

AL3ASHEK
®¤®¤®¤®¤
®¤®¤®¤®¤

بجد الموضوع جااااامد جداااااااااا وهى الحياه اصبحت وسطه

وحسبى الله ونعم الوكيل

https://al3ashek.yoo7.com

ملك الاحزان

ملك الاحزان
3ASHEK >>>>SUPER STAR
3ASHEK >>>>SUPER STAR